Benzin üzemű motorok

A befecskendező rendszereket többféleképpen lehet osztályozni. 

Közvetett befecskendezés

A közvetett befecskendezésű motorok esetén az üzemanyag először a szívócsőbe jut. Itt keveredik össze a beáramló levegővel mielőtt az égéstérbe kerülne. A befecskendezés régebben a folytószelep előtt egy befecskendezővel történt, majd a folytószelep és a szívószelep között ment végbe a folyamat.

Az utóbbinál is többféle megoldást alkalmaztak: minden hengerhez külön-külön közvetlenül a szívószelepekre (többpontos befecskendezés), vagy azoktól kissé távolabbra, két-két hengerhez menő szívócső-szakaszba történt az üzemanyag befecskendezése.

Működési elv: 

A dugattyú a felső holtpont felől halad az alsó holtpont felé, aminek hatására vákuum jön létre, ami nyitja a szívószelepet és az üzemanyag-levegő keveréke beáramlik. Mielőtt a dugattyú eléri az alsó holtpontot, a szívócsőben és a sűrítőtérben levő nyomás kiegyenlítődik, ezáltal zár a szívószelep. A beszívott benzin-levegő keveréket a dugattyú a felső holtpont irányába történő mozgásával sűríti. A gyújtógyertya a keveréket meggyújtja, a gyors égés pedig hő- és nyomásnövekedést okoz. A növekvő nyomás a dugattyút kényszeríti az alsó holtpont felé, ezt nevezzük munka ütemnek. Ahogy a dugattyú közelít az alsó holtpont felé, egyre csökken az őt kényszerítő gáznyomás. Mielőtt eléri az alsó holtpontot kinyit a kipufogószelep így a kipufogógázok jelentős része önerőből távozik a hengerből. A felső holtpont felé haladó dugattyú a nyitott kipufogószelepen kitolja a maradék égésterméket. A szelep addig marad nyitva, amíg a következő ütem levegő-üzemanyag keverékének a beszívása elkezdődik. A szívómotorok szívócső befecskendező rendszerének benzinnyomása 2,5-3,5 bar, újabban 4,8-5,2 bar, a motor kompresszió-viszonya kb. 12 bar. 

Ezeknél a motoroknál is alkalmaznak turbó-, vagy más feltöltő rendszereket, csakúgy, mint a közvetlen befecskendezéses motoroknál.

Előnyei:

  • Epontos befecskendezés (több pontos szívócső befecskendezés estén)
  • Ekisebb a kokszosodás esélye- alacsonyabb károsanyag kibocsátás
  • Ealacsonyabb szervizköltség

Hátrányai:

  • Ehideg motornál alacsonyabb hatásfok
  • Emagasabb fogyasztás (közvetlen befecskendezéshez képest)
  • Ekevésbé dinamikus

Vállaljuk befecskendezők bevizsgálását melyről mérési jegyzőkönyvet adunk és ultrahangos tisztítását, valamint beszerzését.

INGYENES|ÁRAJÁNLAT

Közvetlen befecskendezés

A közvetlen befecskendezésű motorok esetében az üzemanyag közvetlenül az égéstérbe jut. Ez csökkenti a motor fojtását és a hőveszteséget, ami nagyobb teljesítményt és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást eredményez.
A motorelektronika felismeri a motor terhelésének mértékét, és a befecskendező rendszeren keresztül vezérli a befecskendezési idő, a befecskendezési nyomás, valamint a befecskendezett üzemanyag-mennyiség értékeit, valamint a szívócsatorna terelőlapjával a hengeren belüli áramlást is. A közvetlen benzinbefecskendezéses technológia növeli az Otto-motorok forgatónyomatékát és teljesítményét, a motor mintegy 15 %-kal takarékosabban üzemel, ráadásul kedvező emissziós értékek elérését is lehetővé teszi.

Működési elv: 

A közvetlen benzinbefecskendezés kis- és egy nagynyomású körből áll. A kisnyomású körben az elektromos üzemanyag-szivattyú a nagynyomású szivattyúhoz szállítja az üzemanyagot kb. 6 bar nyomáson. 

A nagynyomású szivattyú összesűríti az üzemanyagot 20-200 bar nyomásúra, és az üzemanyag-nyomócsőhöz szállítja azt. A nyomócső ezután szétosztja az üzemanyagot a nagynyomású befecskendezőkhöz, amelyek finoman porlasztott és pontosan adagolt permet formájában közvetlenül az égéstérbe fecskendezik azt. Ez a folyamat biztosítja a keverék optimális égését. 

A beszívott levegő és az egyes égési ütemekben befecskendezett üzemanyag pontos mérése, előkészítése és elosztása rendkívül hatékony motorműködést eredményez: a kiváló teljesítményhez alacsony üzemanyag-fogyasztási értékek és alacsony károsanyag kibocsátási szintek párosulnak. 

Magasnyomású injektorok

Magasnyomású közvetlen befecskendezésű üzemanyag rendszer

Előnyei:

  • Enagyon nagy üzemanyag-adagolási pontosság
  • Elehetőség sovány keverékek elégetésére
  • Enagyon jó motordinamika alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett

Hátrányai:

  • Erendkívül összetett kialakítás
  • Emagas karbantartási költségek
  • Eproblémák a kipufogógázok túlzott nitrogén-oxidjaival
  • Eszénlerakódások a szívórendszerben (kokszosodás)

Magasnyomású közvetlen befecskendezésű üzemanyag rendszer esetén állandó problémát jelent a kosz lerakódása.

Vállaljuk befecskendezők bevizsgálását melyről mérési jegyzőkönyvet adunk és ultrahangos tisztítását, valamint beszerzését.

INGYENES|ÁRAJÁNLAT

Kettős befecskendezés

A kettős befecskendezésű motorok esetében a közvetlen befecskendezés mellett szívócső befecskendezést is alkalmaznak. A módosításokat elsősorban a fogyasztás és a káros anyagok kibocsátásának csökkentése céljából vezették be. A szívócső befecskendezés alkalmazása csökkenti a közvetlen befecskendezéssel járó részecske kibocsátást és megakadályozza a szelep kokszosodását.

Működési elv: 

Hideg motor esetén a közvetlen befecskendezés működik (mivel jobb a hatásfoka hideg állapotban), amikor a motor melegszik vagy már elérte az üzemi hőfokot és kis terhelés mellett jár (állandó sebességű vezetés, egyenletes gyorsulás), a közvetlen befecskendezés leáll és a többpontos közvetett befecskendezés (szívócső befecskendezés) veszi át a szerepét. Részterhelésen mindkét rendszer befecskendezői működnek. Ilyenkor a szívóütem során befecskendezett benzinnek több ideje van elkeveredni a levegővel, aminek eredménye a tisztább, kevesebb koromrészecske keletkezésével együtt járó égés. Nagy motorterhelésnél (erős gyorsulás, gyors vezetés) ismét bekapcsol a közvetlen befecskendezés, ami biztosítja a hengerek nagyon gyors feltöltését és növeli a motor hatásfokát.

Kettős befecskendezésű motor

Előnyei:

  • Enagyon precíz üzemanyag-adagolás
  • Eoptimális motorszállítás minden körülmények között
  • Enagyon jó motordinamika alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett
  • Enincs szénlerakódás a szívórendszerben

Hátrányai:

  • Enagyon összetett rendszer
  • Emagas karbantartási költségek

Vállaljuk befecskendezők bevizsgálását melyről mérési jegyzőkönyvet adunk és ultrahangos tisztítását, valamint beszerzését.

INGYENES|ÁRAJÁNLAT

BEFECSKENDEZŐ SZELEP / INJEKTOR

Elektromágneses benzinbefecskendező

Az injektor tű működés közben 30-60 mikronnal emelkedik el az ülékről. Nagyon precíz alkatrész ezért nagyon nehezen tolerálja az üzemanyag rendszerbe kerülő szennyeződéseket. A befecskendező szelepek jelentős szerepet töltenek be az indítás, a fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás terén. Bármilyen terhelési módban üzemel a motor, az injektornak minden esetben tűpontosan kell adagolnia az üzemanyagot. Emellett egymással tökéletes összhangban kell lenniük, mind a szállított mennyiség, mind a porlasztási kép terén és az esetleges eltéréseknek is szűk tűréstartományon belül kell maradniuk, mind a gyári értékhez, mind egymáshoz képest. Ha a motorban levő injektorok értékei jelentősen eltérnek egymástól, akkor felborul az egyensúly ami hatással lesz a motor működésére.

Elektromágneses benzinbefecskendezők

Működési elv: 

A befecskendező szelep működése elektromágneses elven alapul. Az aktuális terhelés függvényében a motor vezérlőegysége kiszámítja és elektromos impulzusokkal vezérli a befecskendező szelepek nyitási és zárási idejét. A vezérlőegység feszültséget juttat a mágnestekercsbe, ezáltal a fúvókatű a szelepülésről felemelkedik, szabaddá téve ezzel a befecskendező furatot, így juttatva üzemanyagot az égéstérbe. A feszültség megszűntével a fúvókatű egy rugó segítségével visszaáll alaphelyzetébe és lezárja a befecskendező furatot.

Meghibásodásra utaló jelek:

  • Eegyenetlen alapjárat
  • Emagasabb fogyasztás
  • Enem megfelelő gázreakciók
  • Enem megfelelő motorteljesítmén
  • Ehenger túlmelegedése
  • Edugattyú átégés

Meghibásodás okai:

  • Eszelep eltömődés
  • Eleragad/megszorul a fúvókatű
  • Ecsöpögés (zárt állapotban)
  • Etekercs szakadás
  • Etekercs zárlat

A fent említett okok (kivéve az elektromos meghibásodásra visszavezethető okokat) többek között a rossz minőségű (kannázott) vagy nem megfelelő oktánszámú benzin tartós használatából is adódhatnak. A bekerülő szennyeződések akadályozzák a mikron pontosságú tű nyitási és zárási mechanizmusát ami hatással lesz a fogyasztásra.

Természetesen a normál használat mellett is lerakodnak anyagok a befecskendezőben. Ezek az üzemanyagból és az adalékanyagból, az üzemanyagrendszer nyomás és hőmérséklet változásának hatására kiválnak, de nem égnek el hanem feltapadnak az injektor tűre és a injektor furatait is elzárják. Az állandó hőhatás miatt ráégnek a felületekre, egyre vastagabb réteget képezve. Ennek hatására megváltoznak (csökkennek) az áramlási keresztmetszetek, nem lesz egyenletes az üzemanyag áramlása a befecskendezőn belül, a tű mozgása lassul, megváltozik a porlasztási kép, tehát felborul az egyensúly.

Vállaljuk befecskendezők bevizsgálását melyről mérési jegyzőkönyvet adunk és ultrahangos tisztítását, valamint beszerzését.

INGYENES|ÁRAJÁNLAT

Piezoelektromos benzinbefecskendező

A piezoelektromos befecskendezők működése meglehetősen hasonlít a mágnesszelepes injektorokéhoz, azzal a különbséggel, hogy kerámia magjuk van. Ezt az a képessége jellemzi, hogy kitágul vagy visszahúzódik, amikor áramimpulzust kap – ez a piezoelektromos hatás.

A piezoelektromos elem dilatációja rendkívül alacsony. A használható mértékű elmozdulás eléréséhez legalább 400 kerámiakorongból álló köteg szükséges az injektor aktív elemének kialakításához. Működtetésükhöz száz voltos impulzust adnak rájuk, és egy apró kar felerősíti a mozgásukat. Ezen túlmenően, az elektromechanikus injektorokhoz hasonlóan, a piezoelektromos tárcsák nem irányítják közvetlenül a tű mozgását. Egy kis szelepet aktiválnak.

A piezoelektromos befecskendezők legnagyobb előnye a gyorsaságuk és a szelep mozgásának megismételhetősége. A piezoelektromos elemek tágulása és visszahúzódása szinte azonnali. Ez a reakciósebesség lehetővé teszi a befecskendezett üzemanyag még pontosabb arányát és ciklusonként nagyobb számú befecskendezést.

Piezoelektromos benzinbefecskendezők

Működési elv: 

A szivattyúzott üzemanyag az üzemanyag-bevezető gyűrűn keresztül jut be a befecskendező szelepbe, és a felesleg az üzemanyag-visszavezető gyűrűn keresztül visszajuthat a tartályba.

A vezérműtengely-követő megnyomja a dugattyút a tetején, hogy nyomás alá helyezze az üzemanyagot az injektorban. A piezo szelep szabályozza ennek a nagynyomású üzemanyagnak a befecskendező fúvókán keresztül történő kibocsátását az égéstérbe.

Piezo szeleppel pontosabban szabályozható az időzítés, a hangerő stb. A piezo szelep olyan gyorsan tud nyitni és zárni, hogy egy üzemanyagtöltéssel változó számú befecskendezés lehetséges.

A piezo elemre feszültséget kapcsolva hosszabbítás jön létre. Ez a kiterjesztés a feszültségtől és a piezo elemek mennyiségétől függ.

Az injektorok lehetséges hibái:

  • Eszakadt áramkör vagy rövidzárlat a pozitívhoz vagy a testhez a vezeték(ek)ben
  • Enincs vagy rossz a dugaszcsatlakozás vezetése
  • Ea földcsatlakozás laza vagy korrodált
  • Ebelső elektromos hiba: a belső piezo kötegműködtető kiégett és rövidre zárja a házat
  • Emechanikai hiba az alkatrészben

Vállaljuk befecskendezők bevizsgálását melyről mérési jegyzőkönyvet adunk és ultrahangos tisztítását, valamint beszerzését.

INGYENES|ÁRAJÁNLAT

Magasnyomású benzin pumpa

A szivattyút a vezértengely végén kiképzett 3-csúcsú bütyök hajtja. A szivattyúhoz a tüzelőanyagot a tüzelőanyag-tartályban lévő villamos előszállító szivattyú nyomja fel. A tápnyomás minden üzemi körülmény között 6 bar. A szállított mennyiség azonban motorüzemtől függő igény szerint változik, ezt a villamos tápszivattyú fordulatszámával állítják be.

A nagynyomású szivattyú kb. 85 ºC hűtőfolyadék-hőmérsékletnél alapjáraton 35…45 bar nyomást állít elő, és 120 bar nyomást teljes motorterhelésnél. A tüzelőanyag-elosztó csőhöz csatlakozik a nagynyomású csővezeték, a nagynyomás jeladója és nyomáshatároló biztonsági szeleppel a visszafolyó ág. A visszafolyó ág „T” elágazóval csatlakozik a szivattyú kisnyomású tápvezetékébe.

Magasnyomású benzin pumpák

Vállaljuk befecskendezők bevizsgálását melyről mérési jegyzőkönyvet adunk és ultrahangos tisztítását, valamint beszerzését.

INGYENES|ÁRAJÁNLAT