Dízel üzemű motorok
Common Rail dízel befecskendező rendszerek
A Common Rail egy nagynyomású befecskendező rendszer a modern közvetlen befecskendezésű dízelmotorokhoz, amelyeknek egyik fontos jellemzője, hogy a nyomáslétrehozás teljesen el van választva a befecskendezéstől. Ez egy közös nagynyomású tároló (Common Rail) által válik lehetővé, amely az összes befecskendező szelepet nagy nyomás alatt üzemanyaggal látja el. Ez a technika nagyobb teljesítményt és nyomatékot kölcsönöz a dízelmotornak, ugyanakkor csökkenti az üzemanyag fogyasztást, a zajkibocsátást és az emissziós értékeket.
A ma eladott dízel üzemű járművek szinte kivétel nélkül közös nyomócsöves rendszerűek. Ezeket a különböző gyártók különböző módon jelölik (TDCi, CDI, DCI, CDTI, CRDI, HDI), de a jelzések minden esetben a common rail rendszert takarják.
A legismertebb common rail rendszer gyártók/fejlesztők: Bosch, Siemens, Delphi, Denso.
Előnyei:
- EÜzemanyag-takarékosság
- EKörnyezetbarát jellemzők
- ECsendesebb működés
- EMagas nyomaték
- ENagy teljesítménykibocsátás
Hátrányai:
- ENagyon érzékeny az üzemanyag minőségére
- EAz injektorok érzékenyek a szennyeződésekre
- EDrága és bonyolult javítás
- EAz üzemanyagszűrő gyakoribb cseréje szükséges
A Common Rail rendszer főbb elemei:
- Alacsony nyomású üzemanyag-szivattyú
(az üzemanyagtartályban található vagy a nagynyomású szivattyúba van beépítve) - Üzemanyagszűrő
- Nagynyomású üzemanyag-szivattyú
- Üzemanyag-adagoló szelep
- Üzemanyagnyomás-érzékelő
- Üzemanyag-vezeték
- Üzemanyagnyomás-szabályzó szelep
- Injektorok
Működési elv:
A motor által hajtott nagynyomású szivattyú a nagynyomású tüzelőanyagot egy közös gyűjtőcsőbe (Rail cső) juttatja és a motor fordulatszámától és a befecskendezett mennyiségtől függetlenül adott értéken tartja.
Innen a tüzelőanyag nyomásálló csöveken át jut el az elektromos szabályzású befecskendező szelepekhez (injektor) amelyek az égéstérbe juttatják azt.
A befecskendező szelepek nyitását és zárását a központi vezérlőegységtől kapott jelek felhasználásával a mágnesszelep vagy piezoelektromos elem vezérli. (Ez a rendszer teszi lehetővé, hogy a befecskendezés kezdetét adott fordulaton belül nagy pontossággal lehet megválasztani, illetve magát a befecskendezést több szakaszra lehet bontani akár hengerenként eltérő értékekkel.)
A kapott jel hatására beáramláskor kinyit a fúvókatű és megkezdődik a befecskendezés. A jel végeztével a fúvókatű bezár és véget ér a befecskendezés.
Az üzemanyag-visszafolyó mennyisége (résolaj) az injektorokból, a nagynyomású szivattyúból és az üzemanyagszűrőből a visszafolyás gyűjtőn át az üzemanyagtartályba kerül vissza.
A Common Rail rendszer működési elve:

Common Rail dízel befecskendezők / injektorok
Elektromágneses injektor:
Az elektromágneses befecskendezők esetén zárt helyzetben a vezérlőkamra rail-nyomáson van, mivel az elektromágnes aktuátor által mozgatott szervoszelep lezárja annak eleresztő csatornáját. A befecskendezés kezdetén az aktuátor kinyitja a vezérlőkamra eleresztő csatornáját, a vezérlőkamra nyomása csökken és a felboruló erő egyensúly miatt a fúvókatű kinyit és elkezdődik a befecskendezés. Ez addig tart amíg az aktuátor ismét le nem zárja az eleresztő csatornát, ekkor el kezd nőni a nyomás vezérlőkamrában és zár a befecskendező szelep.
BOSCH injektorok

DELPHI injektorok

DENSO injektorok

Piezo aktuátoros (Piezo-inline) injektor:
A piezo aktuátoros porlasztóknál alkalmazott úgynevezett 2/3-as szervoszelep segítségével a befecskendezést megelőzően a fúvókát a vezérlőkamrában uralkodó rail-nyomás zárva tartja. A működtető elem vezérlésével kinyit a szervoszelep és lezárja a megkerülő furatot. A kilépő- és a belépő fojtófuratok átfolyási mennyiségei közötti különbség hatására lecsökken a nyomás a vezérlő kamrában, a fúvóka pedig kinyit. A keletkező vezérlőmennyiség a szervoszelepen keresztül a teljes rendszer visszafolyó körébe kerül. A zárási folyamat bevezetéséhez a szervoszelep újra kinyitja a megkerülő csatornát. A bemenő és a kilépő fojtásokon való fordított áramlással a vezérlőkamra újra feltöltődik, a vezérlőkamrában pedig megnő a nyomás. Amint a rendszerben kialakult a szükséges nyomásszint, a fúvókatű mozgásba jön, a befecskendezési folyamat pedig befejeződik.
A piezo aktuátoros porlasztók kiegészülnek egy un. hidraulikus csatolóval. A hidraulikus csatoló feladata a működtető elem löketének erősítése, a holtjáték kiegyenlítése és a vészleállítás.
BOSCH piezo injektorok

SIEMENS VDO-Continental injektorok

DENSO piezo injektorok

Injektor hibára utaló jelek
- Enehezen indul
- Eingadozó alapjárat
- Egyorsításnál megtorpan és egy bizonyos fordulat fölé nem pörög fel
- Ea motor hangja megváltozik, esetenként kopogó hang hallható
- Eerőtlenné válik a motor
- Emegnövekedett fogyasztás
Injektor hiba okai:
- Emechanikai szennyeződés (a nagynyomású szivattyú meghibásodása és a nem megfelelő minőségű üzemanyag használata eredményezi)
- Ehasználatból eredő kopás
- Eelektronika hiba/zárlat (inkább a piezós injektorokra jellemző)
Vállaljuk rail csövek (közös nyomócsövek) ultrahangos tisztítását, piezos injektorok bevizsgálását és gyári új alkatrészek beszerzését, valamint elektromágneses injektorok bevizsgálását, javítását és csere alkatrészek beszerzését személy- és haszonjárművekhez egyaránt, továbbá a haszonjárműveknél használt Smart injektorok bevizsgálását, javítását és a csere alkatrészek beszerzését.
INGYENES|ÁRAJÁNLAT
Common Rail nagynyomású szivattyúk
A common rail rendszer nyomásáért felelős egység egy általában radiál dugattyús szivattyú amit nagynyomású szivattyúként ismerünk.
A nagynyomású szivattyú feladata, hogy meghatározott nyomáson megfelelő mennyiségű üzemanyagot biztosítson a közös nyomócsövön keresztül az injektoroknak. A nagynyomású szivattyú meghajtását a motor főtengelyéről kapja, szabályzását a motorvezérlő elektronika végzi. A szivattyú meghajtása konstrukciótól függően történhet fogaskerékkel, hajtólánccal vagy fogasszíjjal.
Meghibásodásra utaló jelek:
- Ehosszas indítózás után is csak nehezen, vagy egyáltalán nem indul be (a szivattyú nem építi fel az indításhoz szükséges 250-300 BAR nyomást)
- Ekívülről üzemanyag szivárgás nyomai fedezhetők fel (tömítéskészlet cseréje megoldja a problémát)
Meghibásodás okai:
- Ea szivattyú, a tengely vagy a ház kopása, bemaródása, aminek következtében fémreszelék jelenik meg az üzemanyagszűrőben és az üzemanyagtankban (ami sajnos az injektorok meghibásodását is okozza)
- Enem megfelelő minőségű üzemanyag használata
- Ehasználatból eredő kopás
BOSCH CP1 első generáció / háromdugattyús – 1350 bar

DENSO HP2 kétdugattyús – 1450 bar

BOSCH CP1H második generáció / háromdugattyús – 1600 bar

SIEMENS VDO háromdugattyús – 1600 bar

BOSCH CP3 háromdugattyús – 1600 bar

DELPHI DFP1 kétdugattyús forgó elosztós – 1600 bar

BOSCH CP4.1 egydugattyús – 1800 bar

DENSO HP3 kétdugattyús – 1800 bar, ez a fejlesztések után 2000 barra emelkedett

BOSCH CP4.2 kétdugattyús – 2000 bar

DELPHI DFP3 kétdugattyús – 2000 bar

DELPHI DFP6 egydugattyús – 2200 bar

Vállaljuk a nagynyomású szivattyúk bevizsgálását és javítását továbbá gyári új és felújított, valamint utángyártott új és felújított csere alkatrészek beszerzését személy- és haszonjárművekhez egyaránt.
INGYENES|ÁRAJÁNLAT
Tehergépjárművek / kamionok / buszok
Tehergépjárművek/kamionok/buszok esetében is alkalmazzák a Common Rail rendszereket, azonban a motor kapacitása és a jelentős igénybevétel miatt a szállított mennyiség és az előállított nyomás magasabb mint a személy- és kishaszonjárműveknél.
A közepes és nagy dízel motorok befecskendező rendszerénél jellemzően mágnesszelepes befecskendezőket alkalmaznak, a Bosch (CRS3-25) EURO 6-os rendszerét kivéve. Ez volt az első piezo injektorokkal szerelt rendszer ebben a kategóriában.
A jelentős fejlesztések eredményeként a korábbi 2000-2200 bar rail-nyomás mára eléri és meg is haladja a 2500-2700 bart.
A világon elsőként a Delphi által fejlesztett és bemutatott megosztott szivattyús közös nyomásterű rendszernek köszönhetően a rail nyomás 3000 bar, de az új rendszer egyes változatai elérhetik a 3400 bar rail-nyomást.
IVECO – Bosch injektor

IVECO – Bosch CP3.4 és CPN5 nagynyomású szivattyú

MAN – Bosch injektor

MAN TGX – Bosch CP3.3

MAN TGL – Bosch CP3.4

DAF – Delphi F2P rendszer
A railnyomást a hengerenkénti szivattyú-nyomócső-porlasztó (PLD) korszerű rendszereknél használt idővezérlésű ún. steck-pumpa (electronic unit pump – EUP) állítja elő. Az egyedi szivattyúkat a motor oldalán lévő bütykös tengely hajtja, és ezek dolgoznak a közös nyomócsőre. A szállítás- és nyomásszabályozás beavatkozója a szivattyú mágnesszelepe.
Electronic Unit Pump (EUP)

Smart injektor

Renault – Bosch rendszer / EURO 3 – EURO 4 motoroknál
Bosch CP2 nagynyomású szivattyú

Bosch CRIN1 injektor

Renault/VOLVO – Delphi F2E rendszer / EURO 5 – EURO 6 motoroknál
A nagy nyomás előállítására UI rendszert, azaz az adagolóporlasztó nyomásfokozó munkahengerét használja.
Ennél a rendszernél a CR-injektorokból kétféle van, az egyik a „non-pumping” a másik a „pumping” injektor. Hathengerű motornál 3-3 a típusmegoszlás. A „non-pumping” egy normális CR-injektor, a másik injektor kinézetre olyan, mint egy Unit Injektor, avagy PD elem. Bütykös tengely bütyke nyomja be rugó ellenében a dugattyút. Az így létrejött nyomás a railnyomást határozza meg, a gázolajhozam a közös nyomócsőbe megy. Az injektor alsó része „hagyományos” CR-injektor, a gázolajat a közös nyomócsőből kapja.
Pumping injektor

Non-pumping injektor

Mercedes – Adagolópumpás befecskendező rendszer (PLD – Pumpe Leitung Düse)
Az PLD befecskendező rendszer feladata és működési elve pontosan megegyezik az UIS (Unit Injector System) rendszerével, felépítésben egyetlen különbség, hogy szét van választva a szivattyú és a porlasztó. Minden hengerhez tartozik egy elektromosan vezérelt pumpa és mechanikus porlasztó, ezeket egymással nyomócső köti össze. A szivattyút a vezérműtengelyen elhelyezett bütykök működtetik.
Elektromos vezérlésű pumpa

Mechanikus porlasztó

valamint a Delphi F2R common rail rendszer Smart injektorral

illetve a Bosch közös nyomócsöves rendszer CRIN4.2 injektorral

Vállaljuk a nagynyomású szivattyúk bevizsgálását és javítását továbbá gyári új és felújított, valamint utángyártott új és felújított csere alkatrészek beszerzését személy- és haszonjárművekhez egyaránt.